/* Upsales tracking code */ /* Cookieconsent */

FAQ

Välkommen till vår FAQ sida!

Välkommen till vår FAQ sida!

Här har vi samlat de vanligaste frågorna vi får från våra jobbsökare och ibland också från blivande kunder. Hittar du inte svar på just din fråga? Ring mig på min mobil 0720 - 19 92 09, växel 08 – 24 90 eller mejl linda.gadd@andaragroup.se 

Varmt välkommen att höra av dig till mig med dina frågor!

Linda Gadd
VD Andara Group

Claudia-Rekryteringsspecialist

Vad kommer namnet Andara från och betyder det någonting?

Svar: Andara är namnet på en kristall. Varje kristall är unik och varierar i färgton, klarhet och form beroende på sin proveniens. Våra konsulter påminner om kristaller, med sina unika egenskaper, erfarenheter och historia. Placera en kristall på rätt plats, så glänser den.

Är Andara Group ett auktoriserat företag?

Svar: Ja. Vi har två auktorisationer. Vi är ett auktoriserat Bemanningsföretag och ett auktoriserat Rekryteringsföretag.

Arbetar Andara Group både med att hyra ut och rekrytera personal?

Svar: Ja. Vi arbetar både med konsultuthyrning och rekrytering.

Vad är det för skillnad på bemanning, personaluthyrning och konsultuthyrning? Vi reder ut begreppen!

Svar: När bemanningsbranschen växte fram på 70- och 80-talet var flera företag som t ex Snabbstenografen (Randstad i dag), Kontorsjouren (Addeco i dag) och Stockholms Stenografservice (Manpower i dag) skrivbyråer och ändrade verksamheten till att också börja hyra ut personal till sina kunder.

Personaluthyrning blev då det dominerande namnet på branschen men efter ett antal år ändrades namnet till bemanningsbranschen och så småningom bildades vårt branschförbund med namnet Bemanningsföretagen. 

En av Andaras grundare, Svante Norin som ägde och drev Kontorsjouren, var en av dem som drev fram att det borde bildas ett branschförbund och samla alla seriösa bemanningsföretag. Så blev det också och branschförbundet döptes till Bemanningsföretagen och alla medlemsföretag förband sig att teckna kollektivavtal med sina fackliga motparter i syfte att skapa rimliga löne- och anställningsvillkor för de anställda konsulterna.

Under 80-talet började flera företag i vår bransch, bl a Kontorsjouren, att hjälpa sina kunder med att rekrytera nya medarbetare och idag står rekrytering för ungefär 10 % av branschens omsättning.

I dag har vårt branschförbund bytt namn till Kompetensföretagen, ett namn som bättre speglar medlemsföretagens mångskiftande verksamheter.

För många betyder namnet ”bemanningsföretag” att man har huvuddelen av sin verksamhet inom ”blue colour” dvs personaluthyrning inom lager och industri.

Vi på Andara Group säger att vi är ett konsultuthyrnings- och rekryteringsföretag. Men gränserna är lite flytande och många kunder och jobbsökare kallar oss för ett bemanningsföretag eller ett rekryteringsföretag eller både och ibland också för ett konsultuthyrningsföretag. Kärt barn har många namn!

Andara Group är ett rikstäckande konsult- och rekryteringsföretag. Hur fungerar det?

Svar: Tack vare digitala lösningar och verktyg är vi geografiskt obundna och hanterar konsult- och rekryteringsuppdrag i hela landet. Utöver vårt huvudkontor i Stockholm hittar du oss även i Göteborg och Malmö

Vad betyder CV?

Svar: Curriculum vitae (CV) är det latinska namnet för levnadsteckning som betyder "levnadslopp" (bokstavligt "livets lopp"), där curriculum [ku'ri:kulum] betyder "lopp" och vita ['vi:ta], "liv". Ett CV är en sammanställning av kunskaper, erfarenheter och färdigheter.

I Sverige används ibland CV synonymt med den traditionella svenska beteckningen "meritförteckning". Mer korrekt är att en meritförteckning listar arbetslivsmeriter i snävare bemärkelse, medan ett CV även skall innehålla mer utbroderade stycken om utbildning och yrkeserfarenhet. Om man har fritidsintressen och föreningsdeltagande som har givit erfarenheter eller kunskaper som kan nyttjas i sökt tjänst kan även dessa nämnas i ett CV.

Vad ska ett CV innehålla och hur skriver man ett CV?

Svar: Du vet hur en trailer kan få dig vilja se en film. Så är det med cv:t också. Det ska inte vara en tråkig innehållsförteckning över allt du någonsin gjort i vuxen ålder. Cv:t ska få arbetsgivaren att tänka ”Den här personen måste jag bara få träffa!”
Många säger att cv:t ska vara en innehållsförteckning över ditt liv. Både ja och nej. Det ska vara en förteckning över dina erfarenheter – men bara de som är relevanta för JUST DET HÄR JOBBET! Så du måste anpassa ditt cv efter varje jobb du söker. Lyft fram det bästa med dig högst upp. Tänk filmtrailer. Det är godbitarna, det som ger mersmak som ska in. Det som gör att rekryteraren känner; Den här personen måste i alla fall komma till intervju. Det andra kan du berätta där.
Därför är det också bra att ha med ett foto på dig själv. Det handlar inte om att arbetsgivaren ska se om du är tillräckligt snygg. Man vill kunna se in i ögonen på personen och få en föraning om hur den är. Är den här människan sympatisk? Kommer det funka jobbmässigt och i lunchrummet? Se därför gärna glad ut på bilden. Men inga semesterbilder! Du ska signalera att du vill vara på jobbet, inte playan.

Tips 2: Håll dig kort!
Chefen har massor att göra, det är därför hon behöver dig. Men hon har väldigt lite tid för att läsa ansökningar. Så kom till saken snabbt, och ha inte med irrelevanta saker.
Vi hör ofta arbetsgivare muttra över för långa och otydliga cv:n och personliga brev. ”Kan inte människan bara säga vad hon kan tillföra hos mig”, brukar de säga. Samtidigt gäller det att skala bort rätt saker. För det får inte vara så kort att det blir torftigt och könslöst. Man vill samtidigt få en känsla av om den här personen kommer att passa in i gänget. Tänk efter; om det här var ditt företag och du var chef eller rekryterare – vad hade fått dig att kalla någon till intervju?

Tips 3: Anpassa ditt cv efter företaget
Du ska göra en ny ansökan till varje jobb du söker. Börja med att kolla in företaget. Anpassa din ansökan till hur platsannonsen lät och hur företaget är. Det gäller både ordval och hur cv:t ser ut.
Man pratar ofta om företagskultur. Du kanske har hört hur det är på Ikea eller Google? Kreativt, avspänt, vänligt, nyfiket, nyskapande. Det är antagligen annorlunda på Handelsbanken eller en revisionsbyrå.
Läs igenom hemsidan ordentligt men nöj dig inte med det. Googla företaget. Känner du någon som har kontakter på företaget? Ring och fråga; vad verkar de ha för värderingar, hur jobbar de, hur klär de sig?
Vilka ord använder de i ansökan? På hemsidan? Pratar de mycket om action och tillväxt? Eller är det mer fokus på ordning och reda? Nämns alltid ord som export och utlandsetableringar? Det här påverkar hur du ska formulera dig.
Ofta ska man ladda upp sitt cv och sitt personliga brev på en rekryteringssajt. Ibland är det bara tomma fält att fylla i. Även då har du nytta av att ha gjort en bra grundkoll av företaget.

Tips 4: Ha tydliga rubriker och lättläst text
Många arbetsgivare är vana att leta efter de vanliga rubrikerna i ett cv, så använd gärna dem. CV:t kan ändå se ut på olika sätt. ”Målsättning” är en viktig rubrik, ha den direkt efter kontaktuppgifterna. Skriv vad vill du uträtta på företaget.
(Och om du planerar att resa jorden runt om ett år – håll det för dig själv. Ingen vill lära upp någon som snart försvinner.) Ha gott om luft i marginalerna och 1,5 radavstånd så blir det lätt att läsa.

Rubriker som är bra att använda:

  • Personuppgifter (Ha helst med foto också.)
  • Målsättning
  • Personlig profil: Intressen, familj, fritid, personliga egenskaper
  • Arbetslivserfarenhet
  • Utbildningar
  • Kurser
  • Språkkunskaper
  • Övrig information: Datakunskaper, utmärkelser, föreningsliv och ideellt arbete
  • Referenser

Så, även om du vill utforma ditt cv-och personliga brev som en veckotidning om dig själv; använd gärna dessa rubriker!

Tips 5: Under varje erfarenhet du listar, skriv vad du lärde dig där.
Skriv inte bara vad du gjort. Det kan bli lite ’Jaha, och?’. Lyft fram vad det innebär också. Ett år på dagis kanske lärde dig att göra tio saker samtidigt under pressade förhållanden? Skriv det då!
Så under ”2009-01-05 – 2011-02-12 Barnskötare på Majrosens Förskola” lägg gärna till en kort förklaring till vad jobbet innebar. Till exempel: ”Jag ansvarade för 18 barn i åldern 2-4 år. Ett superkul jobb. Här lärde jag mig vad multi tasking är. Att läsa saga för ett barn medan jag söver ett annat, samtidigt som jag bemöter föräldrar som lämnar och hämtar på ett sätt så de känner att deras ögonstenar är i gott förvar.”

Tips 6: Lyft fram idrottssatsningar!
Arbetsgivare och rekryterare älskar folk som gjort extrema grejer. Sådant som visar att du kan offra dig för laget, en som inte ger upp, en som kan lära nya taktiker, en man kan lita på. Så om du idrottat på hög nivå, in med det tidigt i cv:t. (Sorry, men korpfotbollen kommer under ”Övrigt”.)
Att du läst ekonomi är så klart viktigt om du ska jobba på en ekonomiavdelning, och ska in under ”Utbildningar”. ”Risken” är väl att alla andra också gjort det. Har du däremot tävlingsorienterat eller gjort något annat som visar att du är någon att hålla hårt i när det stormar: Upp med det under rubriken Personlig profil!
Om du har skapat en ovanligt fin trädgård, ja det är ju inte lika extremt. Men om du vinklar det rätt, så kan även det lyfta ditt cv till rätt arbetsgivare. Lyft fram vad det innebär för arbetsgivaren (Så jakten på den perfekta rosen säger mycket om hur jag jobbar: Jag är extremt noggrann och målmedveten. Saknar jag perfekta förutsättningar så skapar jag dem själv utifrån det som finns.)

Tips 7: Slå på klyschdetektorn.
De vanliga jobbsökarklyschorna kan lätt kännas staplade på varandra utan mening. Skriv ”Jag tävlar alltid med min egenskugga”, hellre än det slitna ”målinriktad”. Ge exempel, som ”På ABC&Co var det ingen som kunde lasta av en container snabbare än jag.
”Klyschor är tråkiga, oavsett var man ser dem. De vattnar ur en text och gör den lös i köttet. Hur många sådana här tror du rekryterarna ser: ”Jag gillar att vara spindeln i nätet. Jag är flexibel och resultatorienterad och gillar att ha många bollar i luften. Jag är en stresstålig, driftig och entusiastisk lagspelare”? Vad betyder alla de här fina orden staplade på varandra egentligen? När man läst 12 sådana cv:n i rad vill man gärna veta vad som finns bakom.
Ge exempel på när du var flexibel. Använd gärna egna formuleringar. Prova åtminstone synonymordboken på nätet.
Istället för att säga ”Jag är stresstålig”, säg hellre ”Stress är kul, det håller mig på tårna och jag känner hur tävlingsinstinkten vaknar”. Eller ”Jag älskar att planera smart och göra mackorna så snabbt som möjligt, så kön inte växer även när det väller in ett fotbollslag.” . Istället för ”Analytisk supporttjej”; ge exempel: ”När systemet kraschar och telefonerna börjar tokringa så börjar jag med att sätta på en stor kanna kaffe. Innan jag börjar fixa, så analyserar jag vad som har hänt. Den tiden vet jag är välinvesterad.”

Tips 8: CV:t är första kontaktannonsen
Se det som en första dejt eller kontaktannons. Där tar man ju inte upp sådant som uppsägningar eller sjukdomar. Om det är relevant för jobbet kan du ta upp det på intervjun. Annars gör du som i ett förhållande, tar det när det är dags.
Att cv:t är rättstavat, ja det är en självklarhet. Ingen blir glad av stavfel, även om du inte ska skriva i jobbet. Har du svårt att stava, be någon du känner läsa igenom innan du skickar.
Se hela din ansökan, inklusive anställningsintervjun, som en slags dejtingprocess. Det är lika viktigt att du gillar arbetsgivaren som att de gillar dig. De behöver dig lika mycket som du behöver dem.
Den här mentala inställningen gör underverk för ditt sökande. För du vet hur det är att träffa någon när man är desperat, man skrämmer nästan bort folk innan man träffats. Och är kontaktannonsen, eller cv:t fullt av stavfel så kan man bli bortvald trots att man kanske är en bra person.
Den här inställningen gör också att det blir enklare att se vad man ska berätta och inte. Har du fått sparken, har stressmage eller får huvudvärk av ringande telefoner? Det är inget du skulle framhäva på en första dejt och du ska inte ha med det i ditt cv heller.

Tips 9: Följ upp CV:t
Uppföljning är halva jobbet. Ring och hör hur det gick. Eller maila. Om det inte blev du, fråga om du får återkomma om ett halvår för att kolla läget.
Många missar den viktiga uppföljningen. Här har du chansen att göra ett gott intryck. Känn efter vad som passar bäst; ringa, maila eller gå upp med en påse bullar till fredagsfikat.
Om du inte fick jobbet, men ändå vill jobba där: Tveka inte att höra av dig efter ett halvår och hör om det har dykt upp något nytt rekryteringsbehov hos dem.
Fråga gärna på ett trevligt sätt vad det var som gjorde att du inte fick det. Det kanske kan ge dig värdefull information som du har nytta av i nästa ansökan.
Är det du som kom med bullarna så kommer de garanterat ihåg dig och kommer möta dig med ett leende.

Tips 10: Strunta i CV:t!
Eller tryck upp det på en t-shirt och skicka till vd:n. Gör det som en tidning och skicka till hela avdelningen. Sätt upp affischer med din bild runt hela arbetsplatsen.
Du känner säkert själv många som har fått jobb utan att ha ett vanligt cv. Ja, de kanske inte hade något cv överhuvudtaget. De har kanske spontanbesökt arbetsgivaren, praktiserat och blivit kvar, blivit rekommenderade av en vän eller gjort något annat som gjort att de vunnit arbetsgivarens förtroende.
Ett cv är i och för sig i princip ett måste när man söker jobb idag. Och det ska helst bygga på de vanliga rubrikerna. Men ingen regel utan undantag.Lita på din magkänsla. Och du – lycka till!

Hur skriver man ett bra personligt brev?

Svar: Det personliga brevet är din chans att uttrycka vem du är som person och vad du kan erbjuda företaget. Därför är det viktigt att det är skrivet på ett sätt som gör att du står ut från mängden och kan imponera på rekryteraren.

1. Var kortfattad
Det kan vara svårt att sammanfatta sig själv och det är mer ofta än sällan personliga brev blir för långa och därmed svårlästa. På grund av tidsbrist hinner ofta inte rekryterare alltid läsa eller ge alla personliga brev den tid de förtjänar. Försök därför att fatta dig kort så att ditt personliga brev både blir läst och i hågkommet.

2. Håll det relevant
Ur ett personligt brev vill en rekryterare få en förståelse för vem du är som person och hur just du hade kunnat passa in i den här tjänsten. Se därför till att endast inkludera relevant information som antigen speglar vad du är för person, hur du och dina erfarenheter relaterar till jobbet, eller varför du söker just den här positionen.

3. Var konsekvent
Ditt personliga brev ska vara en förlängning av ditt CV och som ska utveckla beskrivningen av dina kompetenser och erfarenheter. Försök därför att skriva om liknande saker i ditt personliga brev som du har uppgett i ditt CV. Exempelvis, utveckla vilka erfarenheter och kunskaper du lärt dig vid en specifik tjänst du har haft och hur det kommer vara relevant för positionen du nu söker.

4. Undvik klichéer
Vaga eller generiska och uttjatade uttryck så som ”jag är organiserad”, ”jag är resultat-orienterad”, eller ”jag är ambitiös” säger ofta väldigt lite. Försök därför att i stället alltid exemplifiera eller kontextualisera dina påståenden om dig själv. Exempelvis: ”Jag ser mig själv som en ambitiös person, vilket visas i mitt engagemang inom sporten bredvid mina studier” eller ”Under min tid som ekonomiassistent insåg jag värdet av att arbeta mot resultat, vilket jag idag försöker inkorporera i alla projekt jag tar mig an”.

5. Sälj in dig
Glöm inte bort varför du lägger din värdefulla tid på att skriva det här personliga brevet. Det är ju självklart för att landa jobbet! Se därför till att fokusera på att förklara varför du är värdefull för företaget och varför de ska överväga att anställa just dig. Ett förslag är att matcha dina kompetenser och erfarenheter med vad företaget har angett i beskrivningen av tjänsten.

6. Fokusera på vad som gör dig speciell
Att söka jobb kan upplevas som en tävling om titlar, utbildning och bedrifter, men i grund och botten handlar rekrytering om människor. Ditt personliga brev är ett perfekt tillfälle att beskriva vad som får dig att sticka ut från mängden utöver vad som står i ditt CV. Exempelvis, kanske satsade du fullhjärtat på simningen som ungdom, och därför fick lära dig vikten av struktur och rutin för att klara av vardagen med skola och träning. Den här typen av information berättar mer om vem du är än vad ditt betygsnitt gör.

7. Framhäv dina framgångar
I allas våra liv har vi haft prestationer som vi är extra stolta över. Detta kan vara allt ifrån ett projekt som gick extra bra, en utmärkelse du fick i skolan, eller en lärlingsplats som lärde dig allt du kan som till exempel elektriker som du uppskattade. Inkludera detta i din presentation om dig själv och var inte rädd för att skryta om saker du uppnått. Tänk på att vinkla det på ett sätt som gör det relevant för tjänsten!

8. Anpassa ditt personliga brev efter tjänst
Processen av att söka jobb kan vara överväldigande då det är tidskrävande att ansöka många olika tjänster. Därför är det många som endast skriver ett personligt brev som de kan skicka till alla företag. Anpassa istället ditt personliga brev efter varje tjänst du söker och få en stark konkurrensfördel eftersom du kommer visa precis på hur just du och dina färdigheter är rätt för tjänsten. Detta visar både engagemang och intresse för jobbet vilket är mycket uppskattat av rekryterare.

9. Professionellt men vänligt
Språket i ett personligt brev ska i huvudsak vara som om du hade haft en konversation med rekryteraren, och därmed ganska avslappnat. Tänk på att fortfarande hålla det på en professionell nivå för att ge ett bra och seriöst intryck.

10. Undvik att överanvända "jag"
Även om ditt personliga brev handlar om dig kan användningen av ordet ”jag” snabbt bli uttjatat. Det hindrar både flödet i läsningen och kvalitén på din text. Försök därför att frasera dig varierande genom texten när du beskriver dig själv och dina bedrifter. Exempelvis: istället för att skriva ”Jag jobbade på (…) ” kan du skriva ”Under min tid hos (…)”.

Visa upp ditt personliga brev!
Nu när du har skapat ett snyggt och välskrivet personligt brev är det dags att få det framför rätt folk. Skapa en gratis profil, ladda upp ditt CV och skicka iväg ditt personliga brev till attraktiva arbetsgivare. Läs våra 10 bästa tips på hur du kan skriva ett imponerande CV här och gör din profil komplett. Det är busenkelt. Kom i gång idag!

Vem kan jobba som konsult?

Svar: Alla kan jobba som konsult och tvärtemot vad många tror är det inte ett krav att ha någon spetskompetens. Många nyexaminerade söker sig till konsultuppdrag för att få in en fot på arbetsmarknaden genom att samla på sig erfarenhet och bygga ett starkt CV. Konsultrollen är otroligt mångfacetterad tack vare möjligheten att få jobba med olika uppdrag på olika företag.
Om du däremot har en spetskompetens inom ett eftertraktat område är konsultrollen definitivt något för dig. I och med din efterfrågade kompetens bli du en attraktiv konsult på arbetsmarknaden, vilket ofta innebär många spännande uppdrag – och högre lön.

Vilka är fördelarna med att jobba som konsult?

Svar: Att vara konsult innebär att du oftast har din arbetsplats hos olika kunder, och på så sätt skapar dig bred och värdefull arbetslivserfarenhet och kunskap. Du träffar många människor, får lära känna olika företag eller områden, och hela tiden bygga på din kompetens och erfarenheter.

Vad krävs för att lyckas som konsult?

Svar: Du behöver vara en flexibel person som har lätt för att samarbeta och anpassa dig. Du tycker om att lära dig nya saker, är pålitlig och ansvarsfull. Du har en positiv inställning, lätt för att ta kontakt med människor och gillar att få saker gjorda. Dessa personlighetsdrag är fördelaktiga att ha ifall man vill jobba som konsult.

Vilka egenskaper är viktiga hos en konsult?

Svar: Curriculum vitae (CV) är det latinska namnet för levnadsteckning som betyder "levnadslopp" (bokstavligt "livets lopp"), där curriculum [ku'ri:kulum] betyder "lopp" och vita ['vi:ta], "liv". Ett CV är en sammanställning av kunskaper, erfarenheter och färdigheter.

I Sverige används ibland CV synonymt med den traditionella svenska beteckningen "meritförteckning". Mer korrekt är att en meritförteckning listar arbetslivsmeriter i snävare bemärkelse, medan ett CV även skall innehålla mer utbroderade stycken om utbildning och yrkeserfarenhet. Om man har fritidsintressen och föreningsdeltagande som har givit erfarenheter eller kunskaper som kan nyttjas i sökt tjänst kan även dessa nämnas i ett CV.

  1. Självgående: Du trivs med att ta ansvar för din karriärutveckling och drivs av att genomföra projekt på bästa tänkbara sätt. Som konsult kliver du ofta in i redan befintliga team där medlemmarna känner varandra väl. Därför är det viktigt att du har lätt för att integreras i nya team och också själv tar ansvar för att göra det.
  2. Flexibel: Det är vanligt att som konsult jobba med många olika uppdrag på många olika arbetsplatser. Du måste med andra ord trivas med omväxling och ha god anpassningsförmåga.
  3. Relationsskapare: Du är duktig på att skapa goda relationer och förtroende hos dina kundföretag. Med bra relationer och framgångsrika samarbeten ökar dina chanser att få fler eller längre konsultuppdrag, eller att bli överrekryterad.
  4. Problemlösare: Många gånger anlitar företag konsulter i syfte att lösa ett (eller flera) problem. Det är därför viktigt att du trivs med att ställas inför utmaningar och drivs av att hitta lösningar på dessa.
  5. Målmedveten: Som konsult är det vanligt att du jobbar med projekt som har tidsbegränsningar och strikta budgetramar. Därför är det viktigt att du trivs med att jobba mot tydliga mål och deadlines.

Vilka typer av konsultuppdrag har ANDARA GROUP?

Svar: Svar: Eftersom vi är nischade mot ekonomi, lön, HR, administration, order & logistik och marknad är det där vi har våra uppdrag. De sträcker sig över alla nivåer. Några av de vanligaste är:

  • Ekonomiassistenter
  • Leverantörsreskontra specialister
  • Kundreskontra specialister
  • Redovisningsekonomer
  • Ekonomiansvariga
  • Administratörer
  • Kontorschefer
  • Office Managers
  • Account Managers/fältsäljare
  • Innesäljare
  • Säljassistenter
  • Mötesbokare
  • Upphandlingschefer
  • Inköpschefer
  • Inköpare
  • HR-specialister
  • HR-administratörer
  • HR-Business Partner
  • HR-generalister
  • HR-assistenter
  • Orderadministratörer
  • Orderhandläggare
  • Projektledare
  • Tekniska projektledare
  • Miljösamordnare
  • Controllers
  • Business Controllers
  • CFO
  • Marknadsassistenter
  • Marknadskoordinatörer
  • Lönechefer
  • Lönespecialister
  • Lönespecialister
  • Kundservicemedarbetare
  • Leveranskoordinatörer
  • Logistikadministratörer
  • Teamledare
  • Receptionister
  • Social Media Managers
  • SEO experter

På senare tid har vi även hjälpt våra kunder med att hitta maskinmekaniker, ingenjörer och tekniska projektledare m fl.

Hur långt är ett genomsnittligt konsultuppdrag hos ANDARA GROUP?

Svar: I snitt är våra uppdrag ungefär 40 veckor men uppdragslängden beror på vad det är för typ av uppdrag och vad kunden behöver ha hjälp med.

Vad erbjuder Andara Group sina konsulter?

Svar: Som konsult hos oss har du en dedikerad konsultchef, kollektivavtal, utvecklingssamtal och friskvårdsbidrag. Vi har också förmåner som, seminarium, after works, nätverkande träffar, luncher och mycket mer. Vi lägger mycket stor vikt vid att våra konsulter ska trivas hos oss och våra kunder.

Vad händer när uppdraget tar slut?

Svar: När konsultuppdraget börjar närma sig slutet har vi en nära dialog med konsulten och jobbar fokuserat på att hitta ett nytt passande uppdrag. Vi lyssnar på vad konsulten vill – kanske testa något helt nytt, vidareutvecklas inom ett område eller fortsätta med ett liknande uppdrag – och försöker i god tid hitta något som matchar.

Hur länge stannar man som konsult?

Svar: Det är väldigt olika, vissa uppdrag övergår till rekrytering hos kund efter ett par månader medan andra uppdrag löper i flera år. Många av våra konsulter trivs bättre i konsultrollen än i fasta tjänster och väljer därför att fortsätta som konsult. Vi har konsulter som har jobbat hos oss under flera år och som förhoppningsvis stannar hos oss i många år framöver.

Varför vill vi att våra konsulter ska stanna länge hos oss?

Svar: Vi vet att våra kunder värdesätter att våra konsulter har ”schyssta” anställningsvillkor med kollektivavtalet som grund och därför stannar länge på sina uppdrag. Vi har som mål att ha branschens längsta anställningstider.

Vill du veta mer?

Svar: Vi är alltid på jakt efter duktiga medarbetare. Hör gärna av dig till oss om du har funderingar eller vill anmäla ditt intresse att jobba hos oss. Kika även in på vår hemsida för att se vilka lediga jobb vi har ute just nu.